WordPress is natuurlijk een systeem om te bloggen en een blog wordt opgebouwd uit berichten.
Het schrijven van een bericht met WordPress is simpel, je schrijft een titel in het Titel veld en de tekst van je bericht in het schrijfveld.
We kijken later nog naar de verschillende mogelijkheden zoals het toevoegen van afbeeldingen of video's en de opmaak van je teksten.
Als je klaar bent met schrijven moet je natuurlijk de inhoud van je bericht zichtbaar mogelijk maken voor de rest van de wereld, dit doe je door te “Publiceren”
WordPress Tags
Zoals je hierboven ziet kun je ook nog “Tags” toevoegen aan je bericht. Tags zijn termen die direct met je bericht te maken hebben en die ook gebruikt kunnen worden als zoektermen voor zoekmachines zoals Google.
Om je een voorbeeld te geven, dit bericht heeft als Tags meegekregen: WordPress,WP,Bericht,Schrijven,Tags,Publiceren,Excerpts,Categorieën,Onderwerpen
Allemaal termen die direct voorkomen in dit bericht. Tags krijgen ook hun eigen URLS. Alle berichten met die Tag staan dan bij elkaar net zoals bij Categorie overzicht pagina's.
WordPress Categorieën
Nu zijn Tags optioneel, als je ze niet wilt gebruiken hoeft dat ook niet.
Categorieën zijn echter verplicht! Een bericht moet toegewezen worden aan een Categorie. Doe je dit niet dan wordt het bericht automatisch toegewezen aan je basis categorie.
De Categorieën hierboven zijn vooraf al aangemaakt bij de menu optie “Berichten -> Categorieën” maar mocht je er een toe willen voegen dan kan dat hier ook nog.
Mijn advies: Koppel een bericht aan slechts één Categorie en beperk het aantal categorieën. Het beste werkt het om vooral categorieën aan te maken die direct gerelateerd zijn aan het onderwerp van je Blog.
Berichten Opties en Extra Velden
Hieronder zie je nog een aantal velden die je tegenkomt onder het schrijf gedeelte.
Als je wat meer werk wilt maken van je Blog archief pagina's dan kun je met de optie “Uitreksel” een korte introductie schrijven die dan zichtbaar wordt voordat het hele artikel getoond wordt.
Een extra veld wordt veel gebruikt in Theme's waarbij je bijvoorbeeld een kleine afbeelding “Thumb” (extra veld naam) laat maken van de afbeeldings URL die je bij Waarde opneemt.
En als laatste heb je de mogelijkheid om wel of geen reactie mogelijkheid te activeren voor het zojuist geschreven bericht.
Dennis zegt
Hey,
Het is misschien een goed idee om de handleidingen te verfilmen?
Herbert-Jan van Dinther zegt
@Dennis: Ik ben al op zoek naar goede screencapture software, Camtasia is natuurijk de standaard maar behoorlijk prijzig… Camstudio is wat beperkter en moet ik nog onder de knie zien te krijgen.
Daarnaast zal ik wel beide aanbieden op een pagina omdat een video wel goed werkt maar ook te snel kan gaan en dan is een stap voor stap instructie zoals hierboven net wat makkelijker om mee te werken.
Fred zegt
Hallo,
Heb problemen met het invoegen van afbeeldingen in de tekst van een pagina.
Via een omslachtige methode met de muis en de cursor lukt het meestal wel de tekst met de afbeelding op de juiste plaats te krjgen
Wat is de juiste methode zonder gebruik te maken van HTML codering.
Alvast bedankt voor de mogelijke hulp.
Fred
marieke zegt
Beste helper,
wanneer ik tekst éérst maak in Word of in email en het daarna via kopie en plak in een nieuw bericht plaats dan zijn de regelafstanden na publicatie zoals ze in wordpress komen veel te groot. Wat kan ik daar aan doen?
groet, marieke
Herbert-Jan van Dinther zegt
@Marieke: Als je in het editor scherm bent, dan heb je aan het eind van de balk boven de inhoud een vierkant staan. (zogenaamde Kitchensink zie ook http://en.support.wordpress.com/visual-editor/)
Als je daar op klikt dan krijg je een tweede balk erbij. In die tweede balk zie je een ikoon staan met het Word ikoon. Klik die aan en voeg je teksten dan toe via het scherm dat dan tevoorschijn komt.
Dana zegt
Hoi,
Kan iemand mij uitleggen hoe je inplaats van alleen berichten kunt plaatsen op de ‘startpagina’ je ook berichten kunt plaatsen op je andere pagina’s?
Website Beginners Gids zegt
@Dana: Door gebruik te maken van Catagorieen voor je berichten kun je ze op verschillende andere pagina’s laten zien. Je moet daarvoor een apart menu aanmaken en de catagorieen daarin gebruiken. Verder is het natuurlijk ook afhankelijk van het thema dat je gebruikt. Zie bijvoorbeeld https://www.websitebeginnersgids.nl/onderwerp/wp-themes/ en https://www.websitebeginnersgids.nl/onderwerp/wp-plugins/ die pagina’s laten alleen de berichten van dat onderwerp zien. Je blog pagina laat altijd je al je nieuwste berichten zien.